Test av trailskon ”Salming Trail 5” på Kjugekull

Trailrunning på Kjugekull med ”Salming Trail 5” på fötterna

Efter att ha tröttnat på alla trailskor som inte håller måttet på blöta stenar beställde jag ”Salming Trail 5” till hela familjen. Den skon har fått många bra omdömen av ett flertal träningstidningar. Eftersom de är så snygga så passar de även till jeans, så jag vågade chansa, för att om dom inte håller måttet i terrängen så blir dom användbara ändå.

Den steniga naturen på Kjugekull.
Den steniga naturen på Kjugekull.

Asfaltslöpning och hundpromenader

Min man Per var först med att testa skorna på en morgonlöpning till jobbet. Det var underkylt regn och när Per kom ut så greppade skorna direkt, trots att det inte var spikdubbar. Jesper hade tur i oturen och klarade sig helt utan skador trots att han gjorde en rejäl vurpa med sina vanliga goretexskor och hamnade raklång på ryggen. Det blev till att byta om till dom nya Salmingskorna då han skulle gå morgonrundan med hunden Scooby. Det funkade perfekt och han höll sig på benen hela rundan trots en stor hund som är pigg på att dra iväg. Nu är skorna testade på både hundpromenad och asfaltslöpning med underkylt regn och fått tummen upp av både Per och Jesper. Per, som är en rutinerad marathonlöpare, var mycket imponerad av skon. Den är ju perfekt att även springa med på asfalt. Men nu har jag ju skaffat skorna för att vi alla ska kunna springa säkert i terrängen, där vi alla tycker det är som roligast att springa.

Salming Trail 5 skorna
Dammodellen i blått/rosa och herrmodellen i svart/turkos.
Salming Trail 5 håller greppet på hala stenar.
Salming Trail 5 håller greppet på hala klipphällar.

Traillöpning på hala stenar och klipphällar

Idag åkte vi till Kjugekull för att springa på de roliga stigarna och även offroad. Det var första gången som jag provade skorna. Det regnade och blåste och det var endast +3°. Det finns ju inget dåligt väder utan bara dåliga ……. Perfekt väder för att testa skorna på stenarna. För stenar, små som stora, finns det gott om på Kjugekull. Jag var lite reserverad i början och vågade inte lita fullt ut på skorna då jag tidigare vurpat rejält med andra trailskor. Men dessa funkade faktiskt och jag kunde tom springa uppför de stora blöta klipphällarna utan att det blev bakhalt. Var det mycket brant så räckte inte greppet till då endast främre delen av skon har kontakt med ytan. Fick hjälpa till lite med armarna här – ”gå på alla fyra”.

Vi sprang även upp- och nedför en blöt trätrappa utan att tappa greppet. Skorna får högsta betyg av oss. Vi sprang på blöta stenar, klipphällar, trätrappor, stigar med blöta löv, över mossa och på leriga stigar utan att halka någon gång. Se Jespers film från Kjugekull.

Den perfekta hybridskon

”Salming Trail 5” har för oss många användningsområden.

  • En perfekt trailsko som greppar på blöta stenar, klipphällar, blöta löv och leriga stigar.
  • En sko som även funkar på asfalt. Har man inte skogen utanför huset kan man springa med denna sko till skogen. Jag älskar att springa på Balsberget och för att springa dit är det 2 km asfalt och 4 km grusvägar. Denna sko kommer att bli det självklara valet för denna runda med varierat underlag.
  • En lätt sko som kommer att bli perfekt för terrängintervaller.
  • Vardagssko då den är supersnygg till jeans.

Det enda som jag tycker kan förbättras med skon är lite smalare passform runt vristen och därmed också bättre hälgrepp. Men jag tror att efter några mil i skon kommer detta att automatiskt forma till sig och bli bättre.

Jesper och Per högst upp på stenen på Kjugekull
Jesper och Per

Styrketräning med naturens egna träningsredskap

På toppen på Kjugekull finns denna bänk. Det är en brant trätrappa upp hit. Spring upp för trappan och kör några övningar på bänken för att få lite variation. Fler övningstips på bänk finns här.

En bänk är ett perfekt träningsredskap.
En bänk är ett perfekt träningsredskap.

Härligt med höstlöpning!

Löpning i höstrusket stärker kroppen

För mig är det viktigt att komma ut i dagsljuset, oavsett väder. Att springa på lunchen är ett utmärkt sätt för att få både motion, friskluft och dagsljus på samma gång. Förutom att bli piggare så stärker det också immunförsvaret. En liten runda är alltid bättre än ingen. Den bästa träningen är den som blir av. Tar det emot att ge sig ut i höstrusket? Bestäm dig för att bara göra ett kort pass och var nöjd med det. För att hålla löpformen under vinterhalvåret är det viktigt att aldrig sluta springa helt. Springa kan man göra oavsett väder året runt.

 

Cykelvägen längs Råbelövsjön.
Cykelvägen längs Råbelövsjön.

 

Råbelövsjön
Fin utsikt över sjön.

 

Höstlöpning – Ha roligt i de hårda vindarna!

Ett perfekt tillfälle att ge sig ut med löparfallskärmen. Ju mer vind desto roligare och jobbigare.

Sprinta med löpskärmen ca 50-100 meter, gå eller jogga tillbaka. Upprepa 5-10 ggr. Hög puls garanteras! Var på ett öppet fält där skärmarna inte kan trassla in sig i något.

Fler tips på att springa med skärm.