HIIT & HIT. HÖGINTENSIV INTERVALLTRÄNING

Vad är HIIT och HIT träning?

Hiit träning är en förkortning på högintensiv intervallträning och Hit en förkortning på högintensiv träning. Syftet med träningsformerna är att få upp pulsen snabbt med kort vila mellan övningarna. En smart och supereffektiv träning som genomförs på kort tid.

Skillnaden är att i HIIT använder du pulshöjande övningar med tempohöjningar. Snabba höga knälyft, sprintträning etc.

I HIT används även motståndsövningar, dvs styrketräningsövningar som ökar pulsen, t.ex armhävningar, kettlebellswing, thrusters. Många muskelgrupper tränas i samma övning.

 

Hiit Cardio – Cirkelträning med pulshöjande övningar

12 övningar à 30 sek arbete och 10 sek vila. Klicka på bilden så startar filmen. Önskas längre vila är det bara att pausa filmen.

Komplett träningspass. Värm först upp i några minuter. Obs! Videon börjar med 10 sekunder paus så att du hinner förbereda dig till första övningen.
Passet består av 12 övningar à 30 sek arbete och 10 sek vila. Ett varv tar 8 min. Kör två varv med en serievila på 30 sek upp till 1 min. Var noga med tekniken.
Varva ner och stretcha efteråt.

Musiken mitt i filmen: Don’t Stop av Audionautix licensieras under licensen Creative Commons Attribution.   Artist: http://audionautix.com/


Pulshöjande övningar för löpare med redskap

Se sidan löpning-intervaller. Snabbare och starkare i löpning.

Övningar med hopprep, löpstege, häckar, motståndslöpning med gummiband och löpskärm. Se film på övningarna.


Hit – Cirkelträning med puls och styrka för hela kroppen

Komplett träningspass för kondition, spänst och styrka. Det är 5 olika stationer med 3 övningar på varje station. Kör dessa 3 övningar i 2 varv à ca 30-40 sekunder utan vila mellan övningarna. Vila 1 minut och byt station. Varje station inklusive vila tar 4 minuter att genomföra vid 30 sek arbete/övning och 5 minuter vid 40 sek arbete/övning. Kör alla 5 stationerna i 1 varv.  Det blir totalt 15 övningar som genomförs på 20-25 minuter.

Varje station består av 1 pulshöjande övning och 2 styrkeövningar. Redskap som används: Medicinbollar, fitnessboll, kettlebells, hopprep, hög plint, tjockmatta, låga hopphäckar, ringar. Alternativ till tjockmattan är att göra övningarna på golvet eller något annat mjukare underlag, trx band kan används i stället för ringar.