HIIT & HIT. HÖGINTENSIV INTERVALLTRÄNING

Vad är HIIT och HIT träning?

Hiit träning är en förkortning på högintensiv intervallträning och Hit en förkortning på högintensiv träning. Syftet med träningsformerna är att få upp pulsen snabbt med kort vila mellan övningarna. Det är funktionell träning med naturliga rörelser i högt tempo. En smart och supereffektiv träning som genomförs på kort tid.

Skillnaden är att i HIIT använder du pulshöjande övningar med tempohöjningar. Snabba höga knälyft, sprintträning etc.

I HIT används även motståndsövningar, dvs styrketräningsövningar som ökar pulsen, t.ex armhävningar, kettlebellswing, thrusters. Många muskelgrupper tränas i samma övning.

CrossFit är ett registrerat varumärke, ägs av CrossFit, Inc. CrossFit är både ”hit” och hiit” träning. Det är en träningsform på olika stationer med funktionella rörelser i hög intensitet. Träningspassen kallas WOD (workout of the day). Övningarna ska oftast utföras på så kort tid som möjligt eller med så många upprepningar alt. varv som möjligt på en bestämd tid.

Skaderisken ökar vid tung belastning i hög hastighet, så det är viktigt att anpassa belastning och hastighet efter sin egen förmåga. Att använda rätt teknik är viktigt för att undvika skador.

Tips på pulshöjande träningspass – Hiit

Hiit Cardio – pulshöjande övningar utan redskap

Passbeskrivning

Värm först upp i några minuter. Obs! Videon börjar med 10 sekunder paus så att du hinner förbereda dig till första övningen.

Passet består av 12 övningar à 30 sek arbete och 10 sek vila. Ett varv tar 8 min. Kör två varv med en serievila på 30 sek upp till 1 min. Var noga med tekniken.

Varva ner och stretcha efteråt.

Pulshöjande övningar för löpare med redskap

Passbeskrivning

5 stationer med hopprep, löpstege, häckar, motståndslöpning med gummiband och löpskärm.

Träna på varje station i 4 minuter, vila 1-2 minuter och byt station.

Läs mer: Snabbare och starkare i löpning.