Löpteknik

Att förbättra löptekniken är ett enkelt sätt att förbättra prestationen. När man springer med en bra löpteknik är kraften riktad framåt. Det ser både lätt och snyggt ut och stegen hörs knappt ”tysta steg”.

Att springa med en bra teknik belastar kroppen mindre och risken för överbelastningsskador minskar men framförallt är det mycket roligare och lättare att springa med en bra teknik = bra löpekonomi. När du är ute och springer så eftersträva alltid en bra hållning.

Tips för att få till en bra löpteknik

  • Håll upp kroppen när du springer. Fram med höften och håll ryggen rak.
  • Sträva efter ett spetsigt knä som driver löpsteget framåt och som aktiverar coremusklerna. Att vara stark i dessa muskler förhindrar en sittande hållning.
  • Sätt i hela foten nära kroppen, rakt under höften. Tårna ska peka rakt fram och du ska inte se foten framför dig.
  • För att få mycket fart framåt ska sträckningen ske långt bakom kroppen. Sträck höften och vristen. Detta aktiverar sätesmuskeln och är nyckeln till en bra löpekonomi.
  • Löp med den steglängd som känns naturlig för dig.
  • Ha kort markkontakt
  • Tänk att foten går som ett hjul under dig.
  • Slappna av i axlarna.
  • Låt armarna pendla nära kroppen. Håll in armbågarna mot kroppen och undvik korsa mittlinjen framför kroppen med armarna. Tänk att händernas rörelsebana är ”hjärta-höft”.

Ett enkelt sätt att få med lite löpteknikträning är att göra det som en del i uppvärmningen, t.ex. inför ett intervallpass.

Onlinekurs i löpteknik. Förbättra ditt löpsteg.

Vill du ha hjälp med att förbättra ditt löpsteg kan du boka en onlinekurs i löpteknik här. Under 8 veckor lär du dig många bra övningar som kommer att förbättra ditt löpsteg. Som ett tillägg till kursen kan du även boka en löpstegsanalys om du önskar individuell feedback på din teknik.

Löpstegsanalys. Tillägg till onlinekursen i löpteknik.

Träningsupplägg av löpteknikträning

Att intensivträna löpteknik under några veckor kommer att ge resultat. Men det är viktigt att lägga upp denna löpteknikträning på rätt sätt för att undvika överbelastning, eftersom det är nya övningar och en annan belastning på muskler och leder än vad kroppen är van vid.

Löpskolning - knälyft med armar över huvudet

Det är viktigt att du nöter in övningarna så att rätt teknik automatiseras och att du även får tillräckligt med vila mellan träningspassen. Stegringen av övningarna, både teknikmässigt och i form av ökad belastning, måste ske successivt. De explosiva spänst och hoppstyrkeövningarna gör du först efter några veckors uppbyggnad av mer grundläggande övningar.

Efter en intensivperiod av löpteknikträning är det viktigt att även i fortsättningen lägga in löpteknik i sin träning för att bibehålla ett bra och effektivt löpsteg. Gör det till en vana att träna några övningar med löpteknik innan din intervallträning. T.ex. efter uppvärmningen så gör du 3 löpteknikövningar samt 2 stegringslopp. Därefter börjar du din intervallträning.

Löpteknikträningen blir då en naturlig del av din träning

Varukorg