SKOGSGYMMET

Effektiv träning i skogen – övningar efter ett löppass.

Tips på bra övningar efter löpträning i skogen eller som ett enskilt pass. Träd, stubbar, stockar och stenar används. Ett spännband används som handtag i rodden.
Kör alla övningarna efter varandra eller välj ut 2 st och alternera dessa i 3 varv, tex en pulshöjare och en styrkeövning. 8-12 reps/övning eller 20-40 sek/övning.

Effektiv träning i skogen. Roddövning med stor stock.
Roddövning för ryggen – framåtlutad rodd.

Använd en vanlig spännrem som handtag. Den jag använder är 75 cm lång. Finns att köpa billigt på Jula.

 

Hinderbana i skogen.

Träning mitt i naturen. En enkel hinderbana i skogen. Balansera, krypa, hoppa, springa, snurra. Öka tempot efterhand som du blir säker på de olika hindren. Lätt att fixa till på en bra plats i skogen.

  1. Jämfotahopp över låga hinder.
  2. Springa offroad på ojämn mark.
  3. Vändningar
  4. Krypa under olika hinder.
  5. Skridskohopp över liggande trädstam.
  6. Balansgång på trädstam.
  7. Klättra över olika hinder.