ÖVNINGAR UTAN REDSKAP – KROPPSVIKTSTRÄNING

Styrketräning utan redskap med kroppen som belastning

Övningar utan redskap för:  Ben    Rygg    Bröst    Axlar    Armar    Mage 

Använd din kropp som belastning och träna styrketräning utan redskap som är funktionell och effektiv träning för hela kroppen. Din kropp är vikterna!

Nedan finns lite tips på övningar för hela kroppen utan redskap. Önskar du ett mer omfattande träningsprogram med ett flertal olika övningar för varje muskel fördelat på olika dagar kan du beställa kompletta styrketräningsprogram här. I alla träningsprogram ingår instruktionsvideos på övningarna!

Önskar du ett eget program anpassat efter just dina förutsättningar kan du beställa ett ”skräddarsytt program” här.

Träningsprogram - Grundstyrka utan redskap
Dag 1: 12 övningar för hela kroppen. Dag 2: 8 övningar med extra fokus på corestyrka.
Pris: 129 kr. Beställ här.

Tips på filmer med kroppsviktsträning.

Styrketräning utan redskap

Kroppsviktsträning i ramen på studsmattan

Kroppsviktsträning med en käpp/pinne

Kroppsviktsträning i ribbstol

Kroppsviktsträning med en stol


Benövning utan redskap

Squatsjump tränar ben och rumpa. Lättare alternativ = utan hopp. Tänk att du sätter dig ner på en stol. Knäna är rakt över fötterna. Håll in magen som stöd för ryggen.

Benövning. Squatsjump. Start- och stoppläge.

Ryggövning utan redskap

Övningen ”bird dog” är främst en övning ländryggen men tränar även coremusklerna och rumpan. Lyft motsatt arm och ben och håll ryggen rak. Håll in magen som stöd för ryggen. Håll kvar i toppläget någon sekund innan du byter sida.

Övning för ländryggen. Bird dog. Start- och stoppläge.

Bröstövning utan redskap

Armhävning med brett grepp tränar bröstmusklerna. Håll in magen som stöd för ryggen. Lättare alternativ = lägg ner knäna i marken.

Bröstövning. Armhävning utan redskap. Start- och stoppläge.

Axelövning utan redskap

Pikarmhävning tränar axlarna. Tyngre = sätt upp fötterna mot en vägg och ha 90 grader i höften. Ännu tyngre = Placera fötterna rakt upp mot väggen.

Axelövning. Pikarmhävning utan redskap. Start- och stoppläge.

Armövning utan redskap

Enarms tricpespress tränar triceps. Ligg på sidan och krama dig själv med ena armen. Böj och sträck på den fria armen.

Tricepsövning. Enarms tricepspress. Start- och stoppläge.

Magövning utan redskap

Sneda ”cykelsitups” tränar sneda magmusklerna. Möt växelvis motsatt armbåge/knä.

Magövning. Sneda cykelsitups. Start- och stoppläge.

Beställ eget träningsprogram

Här kan du beställa olika träningsprogram både med och utan redskap. Instruktionsvideos ingår på alla övningar!