KURS I LÖPTEKNIK OCH LÖPSTYRKA

Bli en hållbar löpare

Grunden till ett effektivt löpsteg är att träna löpteknik eller löpskolning som det också kallas. Att utveckla sin löpteknik och löpstyrka gör så att man använder kroppens muskler mer effektivt när man springer. Musklerna i höft och bål behöver vara starka för att man ska orka springa med en bra hållning. Detta minskar risken för skador och det blir också mycket roligare att springa när inte varje steg känns tungt.

Löpteknik och löpstyrka

Utveckla löptekniken för hållbar löpning

Att bli en hållbar löpare innebär att man kan springa så ofta man vill utan att dra på sig överbelastningsskador. Det kräver förutom en bra löpteknik även starka muskler i höft och bål samt även ett smart upplägg där belastningen varieras mellan lätta och tunga pass.

På denna kurs får du lära dig på många bra övningar som förbättrar löpsteget. Du får också personlig feedback på din löpteknik och vad just du behöver fokusera på. Du får också lära dig styrkeövningar anpassade till löpare för att blir starkare i hållningsmusklerna.

Löpteknik - skipping
Löpskolning - knälyft med armar över huvudet

Utveckla löpstyrkan för att orka springa längre med rätt teknik

Att styrketräna musklerna runt höften och i bålen innebär att man orkar springa längre med en bra teknik och en bra hållning. Det är viktigt att man vet hur man ska göra men det är också viktigt att träna upp den styrka som krävs för att detta ska vara möjligt. På kursen får du lära dig många bra styrkeövningar som du sedan kan fortsätta träna på hemma.

Att utveckla ett effektivt löpsteg och att stärka hållningsmusklerna är inget quick-fix. Det kräver regelbunden träning under en längre tid. På kursen får du lära dig många övningar som du sedan lägger in i din egen träning, så fortsätt träna på dessa övningar även efter kursen för att få bra och hållbara resultat.

Ganska omgående kommer du att märka att du får ett bättre driv i steget och att löpningen flyter på bättre. Det kommer att kännas mycket lättare att springa.

Löpstyrka - sidoplanka med benlyft
Löpstyrka - fyrfota superman

Kursinnehåll löpteknik och löpstyrka

Kursen delas in i två delar. Alla träningspass är på 60 minuter. Max 10 deltagare/kurs. Under Coronakrisen håller vi ett avstånd på 2 meter mellan oss.

Del 1 innehåller
Första delen består av enklare övningar som inte kräver så mycket styrka och spänst. Det är enkla grundläggande övningar i löpteknik och löpstyrka.

  • Löpteknik med övningar som stärker upp hållningen.
  • Höftens och armarnas position.
  • Aktivt frånskjut och landning under höften.
  • Styrketräning utan redskap för hållningsmusklerna och coremusklerna
  • Rörlighetsträning för löpare
  • Personlig feedback på din löpteknik.

Del 2 innehåller
Andra delen består av lite tuffare övningar som ställer högre krav på styrka, balans och spänst. Är du helt ovan vi löpteknik och löpning så rekommenderar jag att du tränar en månad på de övningar du lärde dig i del 1 innan du går vidare till del 2.

  • Samma som ovan fast med mer koordination och spänst.
  • Löpteknik och löpstyrka för att förbättra hållning, frånskjut och spänst.
  • Explosiva hopp som tränar spänst.
  • Styrketräning utan redskap med fokus på statisk styrka och balans.

Öppen kurs ”workshops”

Datum och tid
Nya datum kommer att planeras. Anmäl intresse via mail, så kontaktar jag dig.

Pris
1 gång: 150 kr/deltagare inkl moms (betalas innan kursstart). Föranmälan senast 2 dagar innan. Minst 2 och max 10 deltagare.

Plats
Vi tränar i Södra Björket och samlas där motionsspåren börjar (bredvid nya fotbollsarenan). Se karta.


Privatkurs slutna sällskap och företag

Kursstart och tider
Enligt överenskommelse

Pris
1500 kr per grupp (max 10 deltagare) för båda passen del 1 + del 2.
1 gång (del 1 eller del 2): 1200 kr per grupp.
Alla priser är inklusive moms.

Plats
Vi tränar i Södra Björket och samlas där motionsspåren börjar (bredvid nya fotbollsarenan). Se karta.

Frågor: info@traningshjalpen.se

Fler löparkurser hittar du här