TRÄNING I PARKEN PÅ OLIKA UTEREDSKAP

Träning på utegym, på bänk och andra redskap

I parken hittar du många bra träningsredskap. Där finns oftast en lekpats, utegym, bänkar, räcken, trappor m.fl. redskap som kan användas till träning.  Även på andra platser kan dessa redskap finnas. Du kommer att upptäcka många nya träningsplatser i ditt närområde efter nedanstående tips på effektiva övningar på de olika redskapen.

Funktionell styrketräning på utegym

Utegymmet på Kulltorp i Kristianstad

Lite tips på övningar i utegymmet. Funktionell träning med egen kroppsvikt som belastning. Välj ut 8-10 övningar och kör tills du inte orkar fler repetitioner. Blanda styrkeövningar för olika muskelgrupper med pulshöjande övningar.

Se fler övningar i utegym på sidan ”styrketräning gummiband”.

Utegymmet på Ivöstrand i Bromölla

Tips på olika övningar i ett klassiskt utegym. Detta utegym finns i Bromölla och på ett flertal andra orter i landet.
Styrkeövningar för ben, rumpa, bröst, rygg, axlar, biceps, triceps, ländrygg och mage. Även pulshöjande övningar och övningar som tränar spänst finns med.
Music: www.bensound.com

Välj 1-2 övningar för varje muskelgrupp och kör 1-3 set med 8-12 repetitioner på varje övning.

Välj ut 2-4 övningar för olika muskelgrupper och kör 1 set av övningarna i cirkelform – minicirkel, dvs 1 varv, kort vila och sen 1 varv till

Välj ut 8-10 övningar där alla muskelgrupper ingår och kör 1 set av varje övning i cirkelform, vila och upprepa 1 varv till.

Behöver du hjälp med att lära dig övningarna och för att träna säkert på utegym? Boka en instruktion


Styrkeövningar och pulshöjande övningar på bänk

Välj ut 3-4 övningar och kör dessa nonstop i 5 min, alternativt ca 12 övningar i en stor cirkel i ca 10 min. Håll varje övning så länge du orkar, dvs till max. Alternativt ett visst antal repetitioner eller sekunder av varje övning. Variationsmöjligheterna är oändliga.

Se även inläggen ”Semesterträning på nolltid”
Minicirkel nr 1 – bänk

övningar på step up, armhävningar och atomic situps
Step up, armhävningar, atomic situps.

Minicirkel nr 2 – bänk

Övningar: Bulgarian split med hopp, sittande dips, höftsträckning.
Bulgarian split med hopp, sittande dips, höftsträckning.

Minicirkel nr 3 – jumpbox

Boxjump, axelarmhävning, hög planka med knäuppdrag.
Boxjump, axelarmhävning, hög planka med knäuppdrag.

Funktionell träning på vägbom

Se inlägget ”Semesterträning på nolltid – minicirkel nr 5


Funktionell träning på en stor sten

Benövning + pulshöjare

Step up på sten.
Step up på sten. Ben och rumpa tränas.

Övning för bröstmusklerna

Armhävning mot en sten.
Armhävning mot en sten.

Se inlägget ”Semesterträning på nolltid – minicirkel nr 8