UTETRÄNING

Spänsthopp över stock.

Utomhusträning i skogen, parken, trädgården mm.

Här kommer du att hitta många träningstips till uteträning och hur du kan variera denna. Träning som du enkelt kan genomföra på egen hand.

Det kommer att vara många funktionella rörelser som tränar kroppen som en helhet vilket också ger en tidseffektiv träning. Kvalitet och variation är nyckeln till smart träning.

Ta din träning till en ny nivå och spräng dina gränser!
Träna i skogen
Träna i parken
Träna i trädgården

Oavsett utgångsläge kan du alltid bli uthålligare, snabbare, spänstigare, starkare och rörligare än vad du var igår.

Att träna utomhus har många fördelar jämfört med träning inomhus (se forskning):

  • Du får friskluft.
  • Du får dagsljus.
  • Du blir piggare.
  • Du får en högre endorfinproduktion (endorfiner = hormoner som gör dig glad och lycklig).
  • Du stärker ditt immunförsvar.
  • Virus och bakterier får inte fäste lika lätt utomhus. Lättare att hålla sig frisk.
  • Minskad stress.
  • Bättre sömn.
  • Samt alla andra positiva hälsoeffekter du får av träning.

Det finns många sätt att träna ute på. Jag kommer mest att fokusera på löpning och styrketräning. Men även andra aktiviteter kan bli aktuellt.

Balans och styrkeövning för coremusklerna. Planank med lyft.       

Tips på aktiviteter att träna ute: Löpning, vandring, powerwalk, stavgång, cykling, simning, studsmatta, hopprep, inlines, rullskidor, längdåkning och skridskor vintertid, styrketräning, bootcamp, paddling (kanot och kajak), klättring, utförsåkning mm.

Lycka till med din träning!