Härligt med höstlöpning!

Löpning i höstrusket stärker kroppen

För mig är det viktigt att komma ut i dagsljuset, oavsett väder. Att springa på lunchen är ett utmärkt sätt för att få både motion, friskluft och dagsljus på samma gång. Förutom att bli piggare så stärker det också immunförsvaret. En liten runda är alltid bättre än ingen. Den bästa träningen är den som blir av. Tar det emot att ge sig ut i höstrusket? Bestäm dig för att bara göra ett kort pass och var nöjd med det. För att hålla löpformen under vinterhalvåret är det viktigt att aldrig sluta springa helt. Springa kan man göra oavsett väder året runt.

 

Cykelvägen längs Råbelövsjön.
Cykelvägen längs Råbelövsjön.

 

Råbelövsjön
Fin utsikt över sjön.

 

Höstlöpning – Ha roligt i de hårda vindarna!

Ett perfekt tillfälle att ge sig ut med löparfallskärmen. Ju mer vind desto roligare och jobbigare.

Sprinta med löpskärmen ca 50-100 meter, gå eller jogga tillbaka. Upprepa 5-10 ggr. Hög puls garanteras! Var på ett öppet fält där skärmarna inte kan trassla in sig i något.

Fler tips på att springa med skärm.

 

Semesterträning på nolltid – minicirkel nr 4.

Minicirkel nr 4. Övningar med medicinboll.

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för XXL och Sportamore.

Övningar:

  1. Uppkast med medicinboll (3-5 kg), 12 reps.
  2. Smal armhävning för triceps, 12 reps.
  3. Situps med axelpress, 12 reps.
  4. Upprepa allt 1 varv till.

Totalt 4 minuters träning där du även får upp pulsen.

Har du ingen medicinboll köper du den billigt och med fri frakt på Sportamore och fri frakt över 399 kr på XXL.


Övriga minicirklar finns i menyn cirkelträning.

Ny minicirkel med 3 nya övningar kommer nästa vecka. Prenumerera på bloggen så missar du inget. Se längst ned i sidfoten.

Semesterträning på nolltid – minicirkel nr 3

Minicirkel nr 3

Du behöver en jumpbox eller en bänk i knähöjd. Gör 8-12 reps av varje övning och upprepa allt i 2-3 varv.

  1. Boxjump
  2. Axelarmhävningar
  3. Plankan med knäuppdrag

Övriga minicirklar finns i menyn cirkelträning.

Ny minicirkel med nya övningar kommer nästa vecka!

Semesterträning på nolltid med cirkelträning.

Minicirkel nr 2


En minicirkel med tre övningar på en bänk. 10-12 reps/övning i 2 varv. Byt ben på andra varvet.
1. Bulgarian split
2. Sittande dips
3. Höftsträckning

Minicirkel 1 finns i menyn ”cirkelträning”.

Ny cirkel med nya övningar varje vecka hela sommaren. Vill du få ett mail när nästa cirkel är utlagd? Prenumerera på min blogg längst ner på sidan, i sidfoten, så missar du inget.

Semesterträning utomhus med minicirklar för puls och styrka.

Cirkelträning på 4 minuter med minicirklar

Ny minicirkel varje vecka under hela sommaren. Minicirklarna består av 3 övningar som upprepas 2-3 varv eller under max 4 minuter. Övningarna görs i en följd utan vila mellan, men ett alternativ om det är för tungt, är att vila 10 sekunder efter varje övning eller 30 sek efter varje varv. Var noga med tekniken.

Övningarna kan köras direkt efter ett annat pass för att få in lite extra styrka eller bara för att avbryta långvarigt stillasittande på jobbet eller under en lång bilresa.

Minicirkel nr 1.

I denna cirkel behöver du en bänk utan ryggstöd i knähöjd. Alternativt ett bord till sista övningen.

  1. Övning 1: Step Up 12 st.
  2. Övning 2: Armhävningar 12 st.
  3. Övning 3: Atomic situps 12 st.

Prenumerera på min blogg så får du ett mail när nästa cirkel är utlagt – görs längst ner på sidan, i sidfoten.