Test av trailskon ”Salming Trail 5” på Kjugekull

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Salming.

Trailrunning på Kjugekull med ”Salming Trail 5” på fötterna

Efter att ha tröttnat på alla trailskor som inte håller måttet på blöta stenar beställde jag ”Salming Trail 5” till hela familjen. Den skon har fått många bra omdömen av ett flertal träningstidningar. Eftersom de är så snygga så passar de även till jeans, så jag vågade chansa, för att om dom inte håller måttet i terrängen så blir dom användbara ändå.

Den steniga naturen på Kjugekull.
Den steniga naturen på Kjugekull.

Asfaltslöpning och hundpromenader

Min man Per var först med att testa skorna på en morgonlöpning till jobbet. Det var underkylt regn och när Per kom ut så greppade skorna direkt, trots att det inte var spikdubbar. Jesper hade tur i oturen och klarade sig helt utan skador trots att han gjorde en rejäl vurpa med sina vanliga goretexskor och hamnade raklång på ryggen. Det blev till att byta om till dom nya Salmingskorna då han skulle gå morgonrundan med hunden Scooby. Det funkade perfekt och han höll sig på benen hela rundan trots en stor hund som är pigg på att dra iväg. Nu är skorna testade på både hundpromenad och asfaltslöpning med underkylt regn och fått tummen upp av både Per och Jesper. Per, som är en rutinerad marathonlöpare, var mycket imponerad av skon. Den är ju perfekt att även springa med på asfalt. Men nu har jag ju skaffat skorna för att vi alla ska kunna springa säkert i terrängen, där vi alla tycker det är som roligast att springa.

Salming Trail 5 skorna
Dammodellen i blått/rosa och herrmodellen i svart/turkos.
Salming Trail 5 håller greppet på hala stenar.
Salming Trail 5 håller greppet på hala klipphällar.

Traillöpning på hala stenar och klipphällar

Idag åkte vi till Kjugekull för att springa på de roliga stigarna och även offroad. Det var första gången som jag provade skorna. Det regnade och blåste och det var endast +3°. Det finns ju inget dåligt väder utan bara dåliga ……. Perfekt väder för att testa skorna på stenarna. För stenar, små som stora, finns det gott om på Kjugekull. Jag var lite reserverad i början och vågade inte lita fullt ut på skorna då jag tidigare vurpat rejält med andra trailskor. Men dessa funkade faktiskt och jag kunde tom springa uppför de stora blöta klipphällarna utan att det blev bakhalt. Var det mycket brant så räckte inte greppet till då endast främre delen av skon har kontakt med ytan. Fick hjälpa till lite med armarna här – ”gå på alla fyra”.

Vi sprang även upp- och nedför en blöt trätrappa utan att tappa greppet. Skorna får högsta betyg av oss. Vi sprang på blöta stenar, klipphällar, trätrappor, stigar med blöta löv, över mossa och på leriga stigar utan att halka någon gång. Se Jespers film från Kjugekull.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Den perfekta hybridskon

”Salming Trail 5” har för oss många användningsområden.

  • En perfekt trailsko som greppar på blöta stenar, klipphällar, blöta löv och leriga stigar.
  • En sko som även funkar på asfalt. Har man inte skogen utanför huset kan man springa med denna sko till skogen. Jag älskar att springa på Balsberget och för att springa dit är det 2 km asfalt och 4 km grusvägar. Denna sko kommer att bli det självklara valet för denna runda med varierat underlag.
  • En lätt sko som kommer att bli perfekt för terrängintervaller.
  • Vardagssko då den är supersnygg till jeans.

Det enda som jag tycker kan förbättras med skon är lite smalare passform runt vristen och därmed också bättre hälgrepp. Men jag tror att efter några mil i skon kommer detta att automatiskt forma till sig och bli bättre.

Skon kan köpas direkt från Salming

Jesper och Per högst upp på stenen på Kjugekull
Jesper och Per

Styrketräning med naturens egna träningsredskap

På toppen på Kjugekull finns denna bänk. Det är en brant trätrappa upp hit. Spring upp för trappan och kör några övningar på bänken för att få lite variation. Fler övningstips på bänk finns här.

En bänk är ett perfekt träningsredskap.
En bänk är ett perfekt träningsredskap.

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Variation är nyckeln till hållbar träning

Regelbunden och varierad träning är framgångsfaktorer för hållbar träning över tid

Att träna regelbundet och att variera träningen är det viktigaste för att träningen och motivationen ska vara hållbar över en längre tid.

Att välja olika aktiviteter och pass är alltid ett utmärkt sätt att få variation i träningen. För att träna kondition kan man t.ex alternera mellan löpning, cykling och simning på olika dagar. Men om man vill bli bra på endast en aktivitet så gäller det även då att variera belastning och längd på träningen.

Tips på hur man kan variera löpträning

Att springa på olika underlag är ett jättebra sätt att få variation i belastning. Spring på asfalt, grusstigar, grusvägar, skogsvägar, skogsstigar, offroad mm.

Variera tempot: Långt och långsamt en dag i veckan. Korta intervaller i snabbt tempo 1 dag och gärna också ett tröskelpass (snabbdistanspass på ca 25-35 min) där du arbetar strax under din mjölksyragräns en dag i veckan.

Ha olika skor till olika pass (mängdträningsskor, intervall-/tävlingsskor samt trailskor med lågt drop och bra fäste för att springa i terräng och obanat.

Lägg till teknikträning (löpskolningsövningar), specifik styrketräning för löpare (löpstyrka, hoppstyrka/spänst) samt balans och rörlighetsträning. Resultatet av detta blir ett effektivare löpsteg och bra hållning, vilket i sin tur är skadeförebyggande.

VÅGA VILA. Återhämtningen är viktig för att få resultat av sin träning. Lyssna på kroppen! Trött och seg? Att vila en dag extra kan ge bättre resultat än att bara fortsätta köra på.

Fler tips finns på sidan om löpning.

Träningsutflykt

Att kombinera utflykt med träning blir en rolig familjeaktivitet.

Dagens pass i det fina vädret blev 3 timmar långt utav rörelseglädje, nya upplevelser och varierad träning.

Per sprang till Balsberget. Jag och Jesper cyklade. På Balsberget sprang vi alla offroad för att upptäcka nya områden, hoppade över stenar och nedfällda träd samt körde lite styrka i ”skogens gym”. På hemvägen var det Per och Jesper som cyklade och jag sprang. När jag kom hem – sist av alla – så var redan maten klar. Bra tajming!

 

Skogens gym.
Skogens gym.

 

Den fina naturen på Balsberget.
Den fina naturen på Balsberget.