Mixade intervaller långt och kort.

Test av Szalkais mixade intervaller.

Idag testade jag ett nytt pass ”Mixade intervaller av Anders Szalkai”  som jag inspirerades av i Runners Worlds artikel (7/4-17).

Idag är det varmt, 29° i skuggan och klockan är bara 10.00. Att köra detta passet innan frukost är bara inte att tänka på. Kolhydrater behövs i både musklerna och i blodet för att kunna pressa sig till nästan max. Det var ett roligt pass där lite längre intervaller på 3 minuter med 1 minut vila varvas med 40 sekunders intervaller med 40 sek vila. Antalet intervaller trappas successivt ner och det är lång serievila (3 min) mellan de olika avsnitten. Passet tog ungefär 1 timme och jag fick ihop lite mer än 9 km.

Intervall-vila i värmne.
Skönt med vila mellan intervallerna.

Efter uppvärmning, tänjningar och något kortare stegringslopp är det intervaller på

  1. 3 x 3/1 min, 2-3 min serievila.
  2. 4 x 40/40 sek, 2-3 min serievila.
  3. 2 x 3/1 min, 2-3 min serievila.
  4. 4 x 40/40 sek, 2-3 min serievila.
  5. 1 x 3/1 min, 2-3 min serievila
  6. 2 x 40/40 sek.

Avsluta med lätt jogg som nedvarvning samt lite stretching.