TRÄNING I SKOGEN

Styrketräning i skogen

Tips på bra övningar efter löpträning i skogen eller som ett enskilt pass. Träd, stubbar, stockar och stenar används. Ett spännband på 75 cm används som handtag i rodden.
Kör alla övningarna efter varandra eller välj ut 2 st och alternera dessa i 3 varv, tex en pulshöjare och en styrkeövning. 8-12 reps/övning eller 20-40 sek/övning.


Att träna med naturens egna ”gymredskap” är både roligt och kreativt. Du kan t.ex. lyfta, dra och rulla stockar. Det är bara fantasin som sätter gränser. Träning i skogen ger både bättre balans och koordination då underlaget oftast är ojämnt.


Hinderbana i skogen

Träning mitt i naturen. En enkel hinderbana i skogen. Balansera, krypa, hoppa, springa, snurra. Öka tempot efterhand som du blir säker på de olika hindren. Lätt att fixa till på en bra plats i skogen.

  1. Jämfotahopp över låga hinder.
  2. Springa offroad på ojämn mark.
  3. Vändningar
  4. Krypa under olika hinder.
  5. Skridskohopp över liggande trädstam.
  6. Balansgång på trädstam.
  7. Klättra över olika hinder.

Fler övningar med olika redskap